Ο Δρ. Παναγιώτης Τσακλής, είναι Τακτικός Καθηγητής Εμβιομηχανικής και Εργονομίας στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Είναι επισκέπτης Καθηγητής στην Ιατρική Σχολή του ΑΠΘ (Γ’ Ορθοπαιδική Κλινική, στο Γ.Ν. “Παπαγεωργίου”) και μέλος της ερευνητικής ομάδας «Ορθοπαιδικής και Αναγεννητικής Ιατρικής CORE-ΚΕΔΕΚ-ΑΠΘ». Κατέχει τη θέση Research associate, Department of Molecular Medicine and Surgery – Growth and Metabolism στο Karolinska Institute, Sweden. Είναι κάτοχος βασικού πτυχίου των Τμημάτων Φυσικοθεραπείας του ΑΤΕΙΘ (1987) και του ΤΕΦΑΑ του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, με κύρια ειδικότητα «Κλασσικός Αθλητισμός» και δευτερεύουσα «Βάρη» (1991). Ολοκλήρωσε το Διδακτορικό του στη Βιολογία της Άσκησης στο ΑΠΘ το 2001. Έκανε το μεταδιδακτορικό του (postDoc studies fellowship) στο Ινστιτούτο Karolinska της Σουηδίας, στον τομέα της Εμβιομηχανικής και του Κινητικού Ελέγχου (2005-2006). Μετεκπαιδεύτηκε στον τομέα της Μηχανικής Ιστών στο HST – Harvard Medical School/MIT (2007) και τοποθετήθηκε ως ερευνητής στο Dept of Mechanical Engineering (Bioengineering)-Massachusetts Institute of Technology (ΜΙΤ) USA, με αντικείμενο την Αναγέννηση Ιστών και Οργάνων, (2008-2012). Είναι μέλος της Ένωσης Μεταπτυχιακών Υποτρόφων του Harvard Medical School. Η διδασκαλία και η Ερευνητική εξειδίκευση του αφορούν: την εφαρμοσμένη Εμβιομηχανική και τον Κινητικό έλεγχο στο χώρο της Αποκατάστασης, Ισοκινητική δυναμομετρία, Αναγεννητική μηχανική Ιστών και οργάνων, Εργονομία και Ασφάλεια Εργασίας και την Αθλητική Φυσικοθεραπεία. Είναι αδειοδοτημένος επαγγελματίας Φυσικοθεραπευτής από το 1987. Στο χώρο του αγωνιστικού Αθλητισμού, ο Δρ. Τσακλής είναι επαγγελματίας προπονητής στίβου (Α’-κατηγορίας ΓΓΑ) από το 1991 και Ομοσπονδιακός Προπονητής του ΣΕΓΑΣ από το 2016. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6626-5795
Παρά την έμφαση που έχει δοθεί στο σχεδιασμό ψηφιακών εφαρμογών με προτάσεις σε παραδοσιακές αλλά και σύγχρονες τεχνικές εξάσκησης, είναι μεγάλη η πρόκληση της ενσωμάτωσης της νοητικής και συμπεριφορικής λειτουργίας του εγκεφάλου και του συνδυασμού της με την κίνηση και δραστηριότητα. Μία από τις τεχνικές που προτείνουμε είναι η νοητική εξάσκηση πράξης – παρατήρησης (Action Observation – ΑΟ – Mental Training).
Το Action Observation (AO) βασίζεται στη σημαντική ανακάλυψη των νευρώνων καθρεπτισμού (mirror neurons). Οι νευρώνες αυτοί ενεργοποιούνται, όχι μόνο κατά τη διάρκεια εκτέλεσης συγκεκριμένων κινήσεων, αλλά και κατά την παρατήρηση παρόμοιων κινήσεων που εκτελούνται από άλλα άτομα. Το σύνολο των περιοχών που περιλαμβάνουν mirror neurons αποτελούν το σύστημα νευρώνων καθρεπτισμού (Mirror Neuron System – MNS). Κατά τη διάρκεια εξάσκησης παρατήρησης, η διέγερση του κινητικού φλοιού ενισχύεται. Η παρατήρηση είναι ικανή να ‘’στρατολογήσει’’ περιοχές στον πρόσθιο και βρεγματικό λοβό όπως συμβαίνει και στην πραγματική εκτέλεση κινήσεων. Επίσης, εμπλέκεται ο κάτω βρεγματικός λοβός, η κάτω μετωπιαία έλικα και ο προκινητικός φλοιός. Συνδυάζοντας τα παραπάνω, απορρέει ότι το MNS ενεργοποιείται σημαντικά κατά τη διάρκεια της εξάσκησης παρατήρησης. Σε μία προπόνηση ΑΟ, ο ασκούμενος ζητείται να παρατηρήσει κινήσεις τεχνικής ή άλλων δεξιοτήτων, μέσω βίντεο (φάση παρατήρησης) και μετά να μιμηθεί στην πράξη (φάση εκτέλεσης). Στον εγκέφαλο, οργανώνουμε την αναπαράσταση του οπτικού ερεθίσματος μέσα στα κινητικά συστήματα, αποκτώντας γνώση των κινήσεων εκτελώντας τες εσωτερικά. Υπό αυτή την έννοια, έχει αποδειχθεί ότι η σύνδεση παρατήρησης και πράξης δύναται να προάγει την κινητική εκμάθηση και σε αυτή την περίπτωση, επιτυγχάνουμε βελτιώσεις σε δεξιότητες τεχνικής, ευκινησίας, ταχύτητας, ακόμα κα δύναμης και με αυτό τον τρόπο, η ΑΟ μπορεί να ενσωματωθεί σε κάθε πρόγραμμα ψηφιακής εξάσκησης.